Sådan udlægger de kristne i dag teksterne.

 

Ligesom; den gamle Adam erstattes af den nye Adam (Jesus), og Abrahams ofring af sin søn Isak er et billede på Guds egen ofring af sin søn Jesus, sådan er den første landflygtighed et tegn på den næste, som er den, der har varet i næsten 2000 år.

Så er det også sandsynligt, at resten af forudsigelserne skal blive sand. D.v.s. at Israel skal vende tilbage til deres eget land og Templet skal genopbygges igen.

 

Hov stop nu lidt. Hvad har de kristne i dag at gøre med Jøderne og deres situation.

Nå jo. Vi tror på den samme Gud. Sådan da. For dengang hans søn (Jesus) kom med de ændrede regler for gudsdyrkelse, skabte det så stort røre i Israel, at besættelsesmagten (Romerne) blev nødt til at idømme ham dødsstraf.

Men hans budskab om hensyntagen til andre uden at vente gengæld, havde fæstnet sig i nogle af hans venner, så de dannede en ny religion i hans navn (Christos)(den salvede). Altså han er den Messias, som jøderne har ventet på. Hans budskab gælder bare nu hele verden og ikke kun Israel. Det er derfor jeg mener, at Gud brugte landet og folket Israel til at skabe en forventning, hvor der var grobund for det udvidede budskab. En af Jesu’s største tilhængere så ham aldrig i virkeligheden, men mødte ham i et syn (vision) og bragte budskabet videre, og netop fordi han havde været en af de største modstandere, fik hans budskab desto større vægt.

Denne religion eksisterer stadig og er udbredt i det meste af verden. Her i Danmark er den gældende statsreligion. Det vil sige, at staten, regeringen og lovgivningen støtter den, og bidrag til dens udøvelse opkræves over skatten (kirkeskat). Derfor kan man også sige, at vi religiøst har samme historie som jøderne og derfor må støtte dem i deres kamp for et hjemland. Men helt så simpelt er det ikke. Faktisk er jøderne blevet forfulgt i det meste af verden, fordi de dræbte Jesus, som jo er vores forbillede, eller måske bare fordi de er anderledes. De har altid holdt sig for sig selv. De har altid gået efter deres egne regler (torah og talmud), og de har altid været klogere end de fleste andre.

De har meget ofte været handelsdrivende og pengekøbmænd. Det skyldes måske netop, at de af Gud fik besked om at oplære deres børn i torah’en. Det vil sige, at de kunne læse og skrive lidt, hvad der ikke var almindeligt blandt almindelige mennesker. Se f.eks. Jesus. Han var bare en håndværker søn, men han læste op i synagogen (jødisk kirke).Denne misundelse over at jøderne havde magt i samfundene kunne let skabe forfølgelser, og gjorde det også. Og gør det stadigvæk.

 

tilbage